slidepix14

Dry Needling Oldenzaal & Rossum

Dry Needling Oldenzaal

Wat is dry needling?

Dry needling is inmiddels niet meer weg te denken als behandelmethode van de fysiotherapeut. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen.

Dry needling gebruikt een 'droge' acupunctuur naald en er wordt geen vloeistof in de spier gespoten.

Vergoeding
Dry needling valt binnen een gewone fysiotherapie behandeling, en wordt vergoed vanuit het aanvullende pakket dat u heeft afgesloten bij uw zorgverzekeraar. Indien u niet aanvullend verzekerd bent gelden de particuliere tarieven.

Niet hetzelfde als acupuntuur
Bij klassieke acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden gedurende langere tijd in het lichaam gezet. Dry needling gebruikt eenzelfde soort naald, maar is specifiek gericht op zogenaamde 'triggerpoints' die kort gestimuleerd worden.

Wat is een triggerpoint?
Een triggerpoint is een verkrampt plekje in een spier dat naast lokale drukpijn ook vaak pijn op afstand veroorzaakt.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• Pijn en stijfheid, lokaal in de spier en ook pijn 'op afstand'.
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • Verminderde kracht in de betrokken spieren
  • Pijn-ontwijkend gedrag: u gaat anders bewegen.
  • Hoofdpijn, aangezichtspijn of kramp
Wat doet de fysiotherapeut?
De fysiotherapeut zal eerst door een gespreken een gericht onderzoek uw klachten nader analyseren. Daarna worden de spieren die mogelijk uw pijn veroorzaken verder onderzocht. Specifiek wordt in de spieren gezocht naar de bewuste triggerpoints. U krijgt ook een aanvullend oefenprogramma voor een blijvend resultaat.

Waar richt de behandeling zich op?
De behandeling is gericht op het uitschakelen van de triggerpoints. Via het gericht aanprikken met het naaldje worden deze punten gevonden en gedeactiveerd. Daarna raken de spieren snel en langdurig ontspannen, als ook het oefenprogramma wordt uitgevoerd.

Dry Needling Fysiotherapie de Essen
Binnen Fysiotherapie de Essen verzorgen Ilse Kelder en Charlotte Kempers de dry needling behandelingen. Wilt u meer informatie neem dan contact met ons op. T: 0541-518016 of info@fysiotherapiedeessen.nl

Ilse Kelder

Charlotte Kempers