Bekken pijn

Bekkenklachten

Heb je pijn in je bekken, je lies of je SI gewricht? Merkt je dat bijvoorbeeld bij staan, traplopen of lopen? Merk je dat je hierdoor beperkt raakt in je dagelijks leven, hobbies, werk of sport? Er is wat aan te doen: de manueel therapeuten van Fysiotherapie de Essen helpen je met therapie op top niveau.

Wat doen wij voor je?

Fysiotherapie de Essen biedt uitstekende diagnostiek en behandeling van bekkenklachten. Je kunt terecht bij onze master geschoolde manueel therapeuten.

Er is aandacht voor de optimale functie van de spieren en gewrichten van het bekken. Daarbij wordt ook de samenhang met de lage rug en de heup regio bekeken. Een belangrijk item bij bekkenpijn is ook de zogenaamde actieve stabiliteit in de regio lage rug en bekken. Deze actieve stabiliteit wordt gevormd door de functie van verschillende spiergroepen in deze regio. Deze spiergroepen kunnen selectief getraind worden zodat pijn in het bekkengebied gauw tot het verleden behoort.

Tijdens de zwangerschap verandert er het nodige in het bekkengebied. Door het groeien van de buik, en onder invloed van hormonen verandert de houding en worden de banden in het bekkengebied soepeler. Deze zaken kunnen ook tot klachten leiden. Ook hier kunnen specifieke oefeningen uitkomst bieden. We kunnen je deze oefeningen aanleren, en je zelfs een online programma van oefeningen meegeven.

Voor moeders vlak na de zwangerschap bieden we een echo van de diastase. Diastase is het uitrekken van het weefsel tussen de rechte buikspieren, een normaal verschijnsel tijdens de zwangerschap. Door middels echografie de diastase te meten kunnen we je adviseren ten aanzien van sporthervatting na de zwangerschap. Onze kinderfysiotherapeut Evelien Geurts - Muskee verzorgt de diastase echo's in de praktijk.

Specifieke bekkenfysiotherapie gericht op de behandeling van klachten die samenhangen met gynaecologische ingrepen, incontinentie en pijn bij vrijen bieden wij momenteel niet in onze praktijk. Hiervoor zijn we op zoek naar een nieuwe master bekkenfysiotherapeut.

Wat kunt je zelf doen

Specifieke oefeningen dragen bij aan een spoedig en langdurig herstel van bekkenklachten. Ook aanpassingen in je houding en dagelijks leven kunnen van belang zijn voor een langdurig resultaat. Je therapeut brengt dit samen met jou in kaart.

Waarom Fysiotherapie de Essen

Bij Fysiotherapie de Essen vinden we dat ieder mens zich zo goed mogelijk moet kunnen bewegen binnen de eigen mogelijkheden en beperkingen. Bewegen is namelijk van levensbelang, voor nu en in de toekomst. Daarom is jouw beweging óók onze zorg en werken we samen met jou aan preventie en behandeling van klachten op het gebied van bewegen. Onze therapeuten zijn allen op master niveau geschoold en volgen regelmatig cursussen omdat we jou de best mogelijke diagnostiek én behandeling willen bieden.

Nicole Elderink

Ruud Hesselink